0

Tips: Boll-lekar

BOLLEKAR


Doppboll – material: rockringar som mål, boll.

Två mål och två lag. Det gäller att alltid nudda marken med bollen innan man passar eller gör mål. Flest mål vinner!

 

Killerboll – material: mjuka bollar

Alla är i en ruta, några bollar ska finnas där som alla ska försöka kasta på sina kompisar, man får skydda sig med händerna och inte träffa huvudet, blir man träffad får man gå utanför men fortsätta kasta in i rutan, sisten ut vinner.

 

Stökaren – material: plint utan lock eller korg, massor av mjuka bollar

Lägg alla bollar i plinten eller korgen. Ledaren tar och kastar ut bollarna och barnen ska springa och hämta dom och lägga tillbaks dom. Jag brukar spela teater och klaga på att vi ska väl inte sluta nu utan jag vill fortsätta stöka och kasta bollar.

 

Bolliring – material: mjuka bollar

Alla står inuti en liten ring, en deltagare börjar utanför och rullar mjuka skumgummibollar (OBS. ej över knähöjd!) mot de som är i ringen för att försöka kulla dem. Nuddar bollen någon deltagares ben (under knähöjd) är denne tagen och får gå utanför ringen och hjälpa till att rulla.

 

Kast mot boll – material: bollar, en större pilatesboll

Två lag på var sin sida om en pilatesboll eller stor boll i mitten, ska försöka träffa den med små bollar och få över den till motståndarlagets sida.

 

Plintboll – material: två plintar

Deltagarna delas in i två lag. På spelplanen ställer man ut två låga plintar, en på vardera kortändan. Sedan väljs en person ur varje lag ut som får ställa sig på plinten som står på motståndarnas planhalva. Plintboll spelar bäst med en mjukboll. Målet är att passa bollen till lagets "målvakt" på plinten. Lyckas man med det får laget en poäng. Det är inte tillåtet för en spelare att springa med bollen.

 

Konboll – material: 10 konor till vardera lag, två plintar

Deltagarna delas in i två lag. Varje lag har en plint på sin planhalva med fem stycken koner uppställda på. Målet är att välta ner motståndarlagets koner genom att träffa dem med en mjukboll. Det är inte tillåtet att springa med bollen (eller kasta den framåt åt sig själv att plocka upp) den måste passas mellan lagmedlemmarna. Poäng delas ut för varje kon som välts ner. Konerna får inte hållas kvar på plats utan bara göra svåra att träffa genom att stå i vägen helt enkelt. När koner blivit välta ställs de tillbaka på plats igen och det lag vars koner blivit välta börjar boll från egen plint.

 

Skohandboll – material: alla deltagares skor, boll

Alla tar av sig skorna och har sina skor på sina händer.  Två lag och två små mål. Man måste gå på alla fyra och får inte hålla i bollen. Man ska försöka passa och skjuta sig i mål.

 

Slottsstriden – material: boll

Barnen är i två lag, där det ena laget bildar en ring vända utåt hållandes i händerna. En kung står i mitten av ringen utan att hålla i någons händer. Det andra laget står utspridda utanför ringen och har en boll. Utelaget ska försöka kasta in bollen över ringen eller genom ringen, och få bollen att nudda marken. Både muren och kungen kan försöka hjälpa till och hindra stridskämparna från att lyckas. Kungen får inte gå utanför ringen. Lyckas utelaget så byter lagen plats.

 

Bollbränning (brännboll) – material: konor, tennisboll el större boll som går att kasta

Ett innelag och ett utelag, precis som brännboll. Innelagets första spelare ska sparka ut en mjuk boll så längt som möjligt (åt ett specifikt håll), utelaget ska försöka bränna innespelaren (kasta bollen på denne spelare) innan den har sprungit ett varv runt fyra konor. Kan varieras med att innespelaren som sparkar bollen har en livvakt som kan skydda den när den springer runt de fyra konorna. Frivarv och om man bränner innespelaren ger poäng.

 

Kapplöpningsboll – material: boll

Barnen bildar en stor ring med en till två meters avstånd. En av eleverna springer med bollen utanför ringen och hoppar in mellan två elever var han vill. Han passar bollen till eleven till vänster, bollen skall sedan passas ett helt varv. Eleven som stod till höger springer utanför ringen åt samma håll som bollen och försöker komma före bollen till sin plats igen. Hinner han fånga bollen är det han som startar nästa gång, hinner han inte är det samma elev som innan som startar igen, alternativt eleven till höger eller liknande.