Tips: Lugna lekar
Kropp mot knopp – barnen ska i lag hålla fast lappar mellan olika delar av kroppen utan att tappa någon lapp. T.ex. hand mot knä, huvud mot rygg, fot mot fot osv. Görs i små grupper om max fyra!
Under örnens vida vingar – material: två linjer att springa till
Barnen står vid en linje, tagaren står en bit ifrån och ropar ”under örnens vida vingar” barnen svarar ”vilken färg” och ska sedan ta sig över till andra sidan utan att bli kullade, blir man kullad ansluter man sig till tagarna. De som har den färgen som är bestämd på sig får gå över till andra sidan utan att kunna bli kullad.
Bläckfisken – material: två linjer att springa till
Barnen står vid en linje, tagaren står en bit ifrån och ropar ”Bläckfisken kommer". barnen ska ta sig över till andra sidan utan att bli kullade, blir man kullad blir man sjögräs och stannar man där man blev tagen och ska utan att röra benen försöka kulla de andra.
Svarte man – material: två linjer att springa till
”Vem är rädd för svarte man?”, barnen svarar ”inte jag” och ska sedan ta sig över till andra sidan utan att bli kullade. Blir man kullad ansluter man sig till tagarna.
Familjen Full Fart– material: saga (se berättelselekar), sagoläsare
Barnen har en roll, till exempel Olle, Greta, hamster mm. En berättelse läses upp och när barnen hör deras roll ska de springa ett varv runt konor eller liknande. Säger man ”hela familjen” ska alla springa ett varv runt konerna.
Mördaren – material: inget
En är mördaren och ska blinka till de andra så de faller ihop, en försöker lösa mysteriet och är polis, polisen får tre gissningar på vem som är mördaren. Man kan göra det sittandes i en ring eller när man går fritt, men det ska vara helt tyst.
Hela havet stormar – material: rockringar eller konor (ett mindre än antalet deltagare)
På en yta ligger ”bon”, ett mindre än antalet deltagare. Utanför finns en ring man ska springa runt. Musik ljuder, och när den stoppas ska man så fort som möjligt ställa sig i ett bo.
Hela havet stormar EXTRA - Precis som den traditionella "Hela havet stormar" så ställer man ett antal stolar rygg i rygg eller lägger rockringar samt spelar musik. När musiken slutar så ska samtliga kasta sig på en stol eller i en rockring för att klara sig. Skillnaden är dock att när musiken startar igen så försvinner ingen spelare utan bara en stol/rockring. När det bara är en rockring kvar senare så ska alla spelare lyckas tränga sig på stolen.
Maffia – material: inget.
Alla deltagare sitter runt ett bord. En lekledare (LL) väljer deltagarnas roller samt är berättare. Barnen blundar och LL går runt bordet, en knackning på ryggen är mördare, två knackningar är detektiv och tre är skyddsängel. Ingen ska berätta för någon och alla i leken ska ha blundat vid val av roller. När LL är klar fortsätter alla deltagare titta i bordet, och LL säger "Mördaren vaknar". Denne ska titta upp och tyst peka på den som ska bli mördad, varefter den somnar igen. Sedan säger LL "Detektiven/-erna vaknar" varefter den/de vaknar och ska göra en gissning på mördare och får nickning/nekning av LL om rätt/fel. Därefter somnar de och LL säger "Skyddsängeln vaknar" varefter denne ska peka på en person den vill rädda, sen somnar den igen. Sen säger LL "Och staden vaknar. Den berättar om någon är mördad och vad som hände (hittar på!). Om någon är mördad ska deltagarna rösta på vem som är mördaren och sedan har man ett åtal med motiveringar. Då kommer en att röstas ur leken som anses sitta i fängelse. Om ingen är mördad (om skyddsängeln lyckats hela rätt person så gör man om första stegen.) Och sen fortsätter man tills detektiverna har hittat mördaren.
Minuten – material: inget
Man ska utan klocka försöka gissa när en minut har gått. Enklast är att alla sitter ner tysta och när de tror att en minut gått ska de ställa sig upp. Den som kommer närmast vinner leken.
Tuggummit – material: inget, dock bra med mjukt underlag
Alla som är med i leken ska greppa varandras händer/armar och lägga sig i en ring. Utanför ringen finns ”tänderna” som ska dra isär tuggummit, genom att dra i benen på de i ringen. När man lyckats dra bort en person ur ringen hjälper den till att dra. De som är sist kvar vinner.